Usein Kysyttyjä Kysymyksiä

Asumisen arki tuo mukanaan toisinaan tilanteita, joihin ei itse heti löydä vastausta. Onneksi Lumo-kotikeskuksessa asumisen ammattilaiset auttavat, oma isännöitsijä opastaa ja talon huoltoyhtiö neuvoo. Kysy rohkeasti, jos et löydä vastausta näiltä sivuilta. Tutustu myös Kehen yhteyttä? -sivuun.

Miten saan yhteyden isännöitsijääni?

Yhdistämme sinut isännöitsijäsi kanssa kun otat meihin yhteyttä My Lumo -palvelun tai asiakaspalvelun kautta.

Missä ja miten voin tehdä vikailmoituksen? Kuinka saan yhteyden huoltoon?

Voit tehdä vikailmoituksen suoraan My Lumo -palvelun kautta tai puhelimitse huoltoyhtiöösi. Huoltoyhtiösi yhteystiedot löydät rappukäytävän ilmoitustaululta tai kirjautumalla kotitalosi sivuille My Lumo -palvelussa. Kiireelliset huoltotapaukset (esim. vesivahingot) ja oven avaukset kannattaa aina hoitaa puhelimitse.

Osa My Lumo -palvelussa tehdyistä vikailmoituksista lähetetään suoraan talosi isännöitsijälle. Lumo-isännöitsijälle kuuluvien vikailmoituksien käsittelyn etenemistä voi seurata kätevästi My Lumo -palvelusta. Lähetettyäsi vikailmoituksen voit ”Lisää lisätietoja”-nappia klikkaamalla lisätä ilmoitukseen tarkennuksia tai kuvia myös jälkikäteen. Isännöitsijä voi myös kysyä sinulta tarvittaessa lisätietoja asiastasi samassa paikassa.

Muut My Lumo -palvelussa tehdyt vikailmoitukset välitetään talosi huoltoyhtiölle. Huoltoyhtiö jatkaa kanssasi kommunikointia puhelimitse tai sähköpostilla.

Katso, kuuluuko asiasi huoltoyhtiölle vai isännöitsijälle täältä.

Kuinka varaan tai irtisanon saunavuoron tai autopaikan?

Autopaikkojen varaaminen onnistuu suoraan My Lumo -verkkopalvelussa.

Vapaita autopaikkoja on rajallinen määrä. Autopaikka on huoneistokohtainen, 1 autopaikka/huoneisto. Tilanteen niin salliessa on yleensä mahdollista vuokrata myös ns. kakkosautopaikka. Tilanteen muuttuessa kakkosautopaikan vuokrasopimus voidaan kuitenkin päättää.

Ohjeet saunavuoron varaamiseen talossasi löydät My Lumo -palvelun kautta.

Haluaisin siirtää vuokranmaksun eräpäivää, miten toimin? Mistä näen vuokranmaksutilanteeni?

Eräpäivän siirtäminen ei valitettavasti ole mahdollista. Lisätietoja vuokranmaksuun liittyen löydät Vuokra Lumo-kodeissa -sivulta. Myös asiakaspalvelumme neuvoo sinua kaikissa vuokranmaksuun liittyvissä kysymyksissä.

Omaa vuokranmaksutilannettasi voit tarkastella asukkaan My Lumo -verkkopalvelussa. Kirjautumalla palveluun näet maksutilanteesi ja lisäksi voit myös tulostaa vuokranmaksuerittelysi sekä maksuhistoriasi tai maksaa vuokran.

Naapuri häiritsee – mitä voin tehdä?

Jos talossanne on häiriöitä tai ilkivaltaa, voit tehdä häiriöilmoituksen My Lumo -palvelun kautta tai täyttämällä tulostettavan häiriöilmoituslomakkeen. Jos omaisuuttasi on vahingoittunut ilkivallan vuoksi, ota tarvittaessa yhteys myös omaan vakuutusyhtiöösi. Mikäli omaisuuttasi on rikottu tai varastettu, tulee sinun tehdä asiasta myös rikosilmoitus.

Kuinka saan käyttööni vuokraan sisältyvän laajakaistan?

Lisätietoja laajakaistan käyttöönotosta saat sivulta Lumo.fi/laajakaista sekä DNA:n ja Elisan asiakaspalveluista.

Mistä avaimet haetaan ja mihin ne palautetaan? Mitä teen kun avaimeni katosi?

Voi tarkistaa avainten nouto- ja palautuspaikkasi My Lumo -palvelusta kohdasta Yhteystiedot > Avainten hallinta.

Lisäavainten tilaaminen sekä kadonneista tai rikkoutuneista avaimista ilmoittaminen hoituu aina oman isännöitsijäsi kautta. Pääkaupunkiseudulla avaintilaukset hoitaa asiakaspalvelumme. Säilytäthän avaimia huolellisesti!

Lisätietoja aiheesta löydät Avaimet-sivulta.

Tutustu myös muuttoasi helpottavaan avainkuriiripalveluun

Kuinka irtisanon asuntoni ja mikä on irtisanomisaikani

Asunnon irtisanomisaika on aina seuraavan kokonaisen kalenterikuukauden loppuun. Lisätietoa aiheesta löydät Asunnon irtisanominen ja poismuutto -sivulta.

Saanko remontoida asuntoani / haluaisin että asuntoani remontoitaisiin

Asunnon remontointiin tarvitaan aina isännöitsijän lupa – ota siis asian tiimoilta yhteyttä My Lumo -palvelussa. Lisätietoa remontoinnista löydät Remontti mielessä? -sivulta.

Asunnossani on kuuma, miten toimin?

Jos tästä huolimatta asuntosi lämpötila poikkeaa selvästi normaalista, teethän vikailmoituksen My Lumo -palvelun kautta.

Asunnossani ei ole palovaroitinta. Kuka vastaa sen hankinnasta?

Palovaroittimen hankinnasta ja sen toimivuudesta vastaa aina asukas. Lue lisää Turvallisuus-sivulta.

Voinko asentaa astianpesukoneen itse?

Astianpesukoneen saa asentaa vain alan ammattilainen. Väärin asennettu astianpesukone voi aiheuttaa ison vesivahingon. Lue lisää Vesi ja viemärit -sivulta.

Kuka vastaa astia- tai pyykinpesukoneen aiheuttamista vuotovahingoista?

Asukas vastaa aina omaisuutensa aiheuttamasta vahingosta, ja siis esimerkiksi pesukoneen vuotovahingosta aiheutuneista kustannuksista. Vuotovahingot saattavat olla huomattavia, joten kotivakuutuksen ottaminen vahinkojen varalle on suositeltavaa. Lue lisää asukkaan vastuista Kehen yhteyttä -sivulta.

Saako energiansäästölamput viedä roskikseen?

Käytettyjen energiansäästölamppujen oikea paikka on ongelmajätteen keräyspiste eikä niitä siis saa viedä sekajätteisiin. Lue lisää kierrätyksestä ja ongelmajätteistä sivulta Jätehuolto ja kierrätys tai osoitteesta www.ongelmajate.fi.

Kuinka voin vaihtaa nykyisen asuntoni toiseen asuntoon?

Voit käyttää Lumo-verkkokauppaamme, josta voit vuokrata asunnon heti itse, tai täyttää asuntohakemuksen Lumo.fi-sivustolla. Lue lisää asunnon vaihdosta.

Saako asunnon seiniä porata? Saako seinille ripustaa tauluja?

Asuinhuoneiden seiniin saa tehdä kiinnityksiä. Tavallisesti asukkaat haluavat kiinnittää seinille peilejä, irtohyllyjä, taulu-TV:n tai tauluja.

Asunnon märkätiloihin (wc, kylpyhuone), huoneiston lattiaan, kiintokalusteisiin, ulko-oveen, välioviin, parvekkeen seiniin tai kattoon ei saa tehdä kiinnityksiä.

Kiinnityksiä saa tehdä, kunhan asukas huolehtii, että seinä on kiinnitettävälle elementille tarpeeksi kantava, ja kiinnitys on tehty asianmukaisilla kiinnitysvälineillä turvallisesta ja siististä lopputuloksesta huolehtien.

Suosittelemme käyttämään kiinnitystapoja, joista ei jää jälkiä. Mikäli seiniin jää kiinnitysjälkiä, on asukkaan vastuulla palauttaa seinät alkuperäiseen kuntoon ennen poismuuttoa.

Mikäli et ole varma seinän kantavuudesta tai sopivasta kiinnitystavasta, otathan yhteyttä talosi isännöitsijään My Lumo -palvelun kautta: lumo.fi/mylumo

Ohje astuu voimaan 1.1.2024.