Naapuri häiriköi – mitä voin tehdä?
Meille on ensisijaisen tärkeää, että jokainen Lumo-asukas voi tuntea olonsa turvalliseksi ja viihtyisäksi omassa kodissaan.
Elämisen äänet kuuluvat kaupunki- ja kerrostaloasumiseen, mutta omassa kodissa tai talon yhteisissä tiloissa ei ole sopivaa elää tavalla, joka häiritsee muita asukkaita. Pyydämme välttämään turhaa meluamista erityisesti yöaikaan – Lumo-taloissa hiljaisuus on klo 22–7.
Mitä voit tehdä häiriötilanteissa?
Jos naapurin aiheuttamat häiriöt ovat toistuvia, niihin on syytä puuttua. Jotta voimme omalta osaltamme puuttua häiriötilanteisiin on tärkeää, että niistä toimitetaan kirjallinen häiriöilmoitus My Lumo -palvelun kautta. Jos tarvitset apua häiriöilmoituksen kanssa, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.
Kaikkiin häiriöihin emme yksin vuokranantajana pysty vaikuttamaan ja tietyissä vakavammissa tapauksissa onkin syytä kääntyä viranomaisten puoleen soittamalla yleiseen hätänumeroon 112. Emme saa tietoa viranomaisten käynneistä Lumo-taloilla – mikäli koet, että meidän olisi syytä tietää tilanteesta tarkemmin, olethan meihin yhteydessä My Lumo -palvelun kautta.
Vuokranantajan valtuudet häiriötilanteissa
Vuokranantajana mahdollisuutemme puuttua häiriöihin Suomessa pohjautuvat huoneenvuokralakiin (AHVL), mikä tarkoittaa, että valtuudet ovat rajallisia ja prosessit valitettavan usein hitaita.
Tiedottaminen tilanteen etenemisestä on myös rajoitettua, sillä jokainen vaihe etenee tarkasti säädeltyjen menettelyjen kautta. Lain tarkoitus on turvata asukkaiden oikeudet ja varmistaa tasapuolinen kohtelu eri vuokranantajien kesken. Turvallinen asuminen on lähtökohtana kaikelle.
Miten toimimme, kun saamme häiriöilmoituksen?
Reagoimme jokaiseen häiriöilmoitukseen ja suhtaudumme niihin vakavasti.
Kun saamme häiriöilmoituksen, isännöitsijämme pyrkii tavoittamaan häiriköivän asukkaan ja kertoo, ettei häiriökäyttäytyminen ole suotavaa sekä antaa asukkaalle mahdollisuuden korjata käyttäytymistään. Useimmissa tapauksissa tämä riittää ja häiriö lakkaa.
Jos häiriökäyttäytyminen jatkuu yhteydenotosta huolimatta tai on jo valmiiksi vakava, isännöitsijämme lähettää asukkaalle varoituksen haastemiehen kautta. Varoituksen jälkeen asukkaalla on vielä yleensä mahdollisuus korjata käyttäytymistään.
Jos häiriökäyttäytyminen jatkuu edelleen varoituksesta huolimatta, voimme irtisanoa asukkaan vuokrasopimuksen. Vuokranantajalla on myös aina oikeus irtisanoa vuokrasopimus ilman varoituksen antamista.
Irtisanomisilmoitus lähetetään asukkaalle tiedoksi haastemiehen kautta. Huoneenvuokralain (AHVL) mukaisesti irtisanomisaika riippuu asukkaan vuokrasuhteen kestosta. Mikäli vuokrasuhde on kestänyt alle vuoden, on irtisanomisaika 3 kuukautta ja mikäli vuokrasuhde on kestänyt yli vuoden, on irtisanomisaika 6 kuukautta.
Vakavissa tapauksissa voimme myös purkaa vuokrasopimuksen heti ilman irtisanomisaikaa. Purku edellyttää kuitenkin olennaisen sopimusrikkomuksen, kuten jatkuvan häiriökäyttäytymisen, huoneiston huonon hoidon tai vuokranmaksun laiminlyönnin useamman kuukauden ajalta. Vuokrasopimuksen purku vaatii yleensä myös varoituksen.
Häätö on viimeinen keino ja se tapahtuu vain tuomioistuimen päätöksellä. Vuokranantaja ei voi häätää asukasta itse, vaan prosessi etenee käräjäoikeuden kautta ja tarvittaessa ulosottoviranomaisen toimesta, jos asukas ei poistu vapaaehtoisesti.
On hyvä muistaa, että vaikka puutumme häiriöihin niin nopeasti kuin mahdollista, kaikki tilanteet eivät ratkea yhdessä yössä. Joskus asian selvittäminen ja ratkaisun löytyminen voi viedä aikaa, sillä jokainen tapaus käsitellään huolellisesti lain puitteissa, asukkaiden oikeuksia kunnioittaen.