Päivi ja Jani lumoutuivat arjen helppoudesta: ”Onhan tämä vähän kuin hotellissa eläisi”
Kaipaatko arkeesi palveluita ja laadukkuutta? Lue, miten helppoa elämä on Lumo-kodissa.
Kattohuoneiston hulppea terassi levittäytyy asunnon kahdelle pitkälle sivulle. Se on kuin toinen olohuone, jonne mahtuu leikiten suuri ruokailuryhmä, nojatuoleja ja Fatboy-riippukeinu.
”Tällaisia suuria vuokrattavia perheasuntoja on hyvin vähän tarjolla. Siksi olimme tosi iloisia, kun onnistuimme saamaan tämän. Tarve oli akuutti, sillä olimme juuri myyneet oman asuntomme ja pohdimme, minne suuntaisimme”, Päivi Huuhtanen kertoo ja katselee parvekkeelta kaukaisuuteen yli talojen kattojen.
”Kun huoneisto tuli varattavaksi vuokralle, olin heti kärppänä varaussivulla – ja niin me saimme asunnon. Pääsimme katsomaan asuntoa, vaikka se oli vielä kesken.”
– Päivi
Hän on ihastunut erityisesti asunnon innovatiiviseen pohjaratkaisuun.
”Meillä lapset ovat hyvin eri-ikäisiä. Siksi arvostamme sitä, että makuuhuoneet on sijoitettu kekseliäästi etäälle toisistaan. Näin kaikilla on oma rauha, myös meillä aikuisilla.”
Valoisa ja avara olohuone ja avokeittiö ruokailutiloineen taas on se kodin sydän, joka kokoaa kaikki yhteen syömään ja viettämään aikaa.
Asumisen helppous yllätti
Aikaisemmin perhe on asunut omistusasunnoissa. Muuton vuokralle piti olla vain väliaikainen ratkaisu, mutta asumisen helppous sai pariskunnan mielen muuttumaan.
Perheenisä Jani Kaskinen pitää erityisesti siitä, että vuokralla asuessa ei tarvitse kantaa huolta korjauksista eikä kiinteistön kunnossapidosta.
”Jos jokin paikka vaatii pientä korjausta, laitan viestiä My Lumo -palvelun kautta ja ammatti-ihminen tulee arvioimaan tilanteen ja korjaamaan vian tarvittaessa. Onhan tämä vähän kuin hotellissa asuisi.”
– Jani
”Kun patterit olivat viime talvena yhtenä päivänä viileänä, soitin huoltomiehelle, joka tuli ripeästi paikalle, ilmasi venttiilit ja vika oli sillä korjattu.”
Pari on asunut myös Yhdysvalloissa, Englannissa ja Kanadassa, missä vuokra-asuntoihin kuuluivat tyypillisesti aulapalvelut niin kuin hotellissa.
”Tässä on jotain samaa, mutta palvelut ovat vain digitaalisia”, Päivi sanoo.
Omannäköistä elämää
Asumisen kolme ajankohtaista trendiä ‒ arjen helppous, yhteisöllisyys ja vastuullisuus – houkuttelevat asumaan vuokralla. Vuokra-asuminen ei ole tuote vaan palvelu, tulevaisuuden asumisen asiantuntija Kimmo Rönkä muistuttaa.
”Hyvä vuokranantaja on empaattinen ja asiakasta ymmärtävä. Hän osaa täyttää asukkaan tarpeet ja pitää hänet tyytyväisenä – ja sillä tavalla myös todennäköisemmin pitkäaikaisena vuokralaisena.”
Kaukana on yhtenäiskulttuurin aika, jolloin kaikissa suomalaiskodeissa lämpeni lauantaina sauna ja sen päälle katsottiin lauantaitanssit.
”Nykyään eletään individualistista ad hoc- tai ex tempore -elämää, jossa jokainen tekee sitä, mitä juuri siinä hetkessä huvittaa tehdä.”
Ihmiset haluavat asumiselta joustavuutta, helppoutta ja mielenrauhaa sekä palvelujen lisäämää mukavuutta ja elämisen laatua. Seinät, katto ja lattia eivät riitä – asumisen täytyy antaa enemmän.
”Asukkailta pitäisikin kysyä useammin, mikä on heille tärkeää ja mistä he unelmoivat”, Rönkä sanoo.
Asumisen kriteerit ovat muuttumassa. Tämän päivän vuokra-asujat haluavat laadukkaasti ja tyylikkäästi toteutettuja koteja, vapautta kiinteistönhoitoon liittyvistä vastuista ja arkielämää helpottavia palveluita, kuten siivous- ja asennuspalveluita tai yhteiskäyttöautoja.
Digitalisaatio mahdollistaa sen, että asumisen palvelut voivat mukautua tähän muutokseen.
Enemmän aikaa perheelle
Päivi ja Jani ovat molemmat vastuullisissa johtotason töissä. Vapaa-aika on kortilla.
”Mieluummin vietän vapaa-aikani lasten kanssa kuin ajan ruohonleikkurilla pihanurmea tai teen lumitöitä”, Jani kuvailee.
Arkea helpottavat palvelut ovat tätä päivää, ihan uudenlainen tapa elää.
”Kaikki kanssakäyminen Lumo-kotien kanssa on ollut sujuvaa ja ripeää.”
– Päivi
”Me olemme perhe, joka tykkää käyttää kaikkia mahdollisia arkea helpottavia palveluita. Me esimerkiksi tilaamme paljon ruokaa suoraan kotiovelle, käytämme siivouspalveluita ja lastenhoitajia”, Päivi kuvailee.
My Lumo -palvelun kautta tilattava siivouspalvelu kiinnostaa sekin. Olohuoneen valtavista ikkunoista on upeat näkymät, mutta pestävää pintaakin on paljon.
Kiinnostaako kestävä elämäntapa ja hiilijalanjäljen pienentäminen? Lue vastuullisuudesta kertova artikkelimme
Haluatko yhteisöllisyyden luomaa asumisen iloa ja naapuruston yhteishenkeä? Lue yhteisöllisyydestä kertova artikkelimme
Lumolaisuus on elämäntyyli
Julkaisu 17.6.2022
Kuvat Sanoma Media Finland
Suomalainen on perinteisesti tehnyt kaiken itse. Jos kotona on käynyt siivooja, siitä ei ole ollut tapana huudella toreilla. Tässä on tapahtunut muutos viimeisten vuosien aikana.
Nykyään on ihan ok, että pienessäkin asunnossa käy siivooja. Yhä useammat tilaavat ruoankin valmiina kotiin.
”Olemme lähteneet innolla mukaan tähän muutokseen arjessa", kertoo Lumo-kotien Asiakaskokemus ja konseptijohtaminen -yksikön johtajana toimiva Lauri Peltonen.
”Kun ihminen muuttaa Lumo-kotiin, hän ei valitse vain seiniä ja kattoa. Hän valitsee elämäntyylin, jonka tason voi itse valita. Palvelut tuovat lisäarvoa ja asukas voi itse päättää, mitä niistä haluaa käyttää tai kokeilla”, Peltonen kuvailee.
Joitain palveluja Lumo tuottaa itse, mutta suurimman osan palveluista tarjoavat kumppanit. Asukkaan My Lumo -palvelu on helppo digitaalinen alusta, josta palveluja voi valita, varata ja maksaa.
Lumo on neuvotellut hinnat asukkaiden puolesta valmiiksi kilpailukykyisiksi.
Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua
- Kurkistus kotiin
Ulkoilua ja uusia, yhteisiä muistoja – Liuksialan perheen lempikulmat Lahden Anttilanmäessä
- Kurkistus kotiin
Vilma Peltonen esittelee lempipaikkansa kotikulmilla Kalasatamassa: "Kaikkea ei tarvitse saada juuri omien neliöiden sisään."
- Kurkistus kotiin
Kissan karkuretki muutti naapureiden elämän – seinän takaa löytyi uusia ystäviä
- Omilla kulmilla
Rentoa menoa ja laatuaikaa – nauti golfista Emil Soravuon tapaan