Toimiva isännöinnin ja huollon yhteistyö parantaa asumisviihtyisyyttä
Siistit kiinteistöt ja hyvässä kunnossa olevat pihat vaikuttavat merkittävästi asumisviihtyvyyteen. Lumo-kodit tekee Malminiityssä tiivistä yhteistyötä huoltokumppani SOL Kiinteistöpalveluiden kanssa, ja alueen asukkaat ovat erittäin tyytyväisiä kiinteistönhoitoon.
Malminiityssä työskentelevä SOL Kiinteistöpalveluiden kiinteistönhoitaja Abbas Saade tekee työtään tunnollisesti ja ahkerasti, kertoo Lumo-kotien isännöitsijä Minna Jones.
Saaden vastuulle kuuluu kiinteistön sisä- ja ulkotöitä, kuten lukkotarkastuksia, nurmikon hoitamista ja piha-alueiden siisteyden ylläpitämistä.
”Olen työskennellyt Lumo-kotien kiinteistöillä noin puolisen vuotta ja jokainen työpäivä on aina vähän erilainen. Parasta työssäni on ehdottomasti se, kun asukas on tyytyväinen työni jälkeen”, Saade kertoo.
Saade tapaa Lumo-kotien asukkaita päivittäin ja kohtaamiset heidän kanssaan ovat työn suola. Tarvittaessa Saade myös opastaa ja auttaa asukkaita kierrätyksessä ja siisteyden ylläpitämisessä, sillä yhteinen siisteys on myös heidän vastuullaan – omien jälkien siivoaminen kuuluu kaikille.
Hyvä ja laaja kielitaito on Saaden mukaan ehdoton etu kiinteistönhoitajan työssä, sillä Malminiityllä asukkaita on monesta eri kulttuurista.
”Laaja kielitaitoni auttaa kommunikoimaan nopeammin ja parantaa muutenkin asiakaspalvelua”, arabiaa äidinkielenään puhuva Saade huomauttaa.
Kiinteistönhoitaja on isännöitsijän silmät ja korvat
Asukkaiden lisäksi Saade on päivittäin yhteyksissä isännöitsijään. Jones kertoo, että hyvä kiinteistönhoitaja on isännöitsijälle kullanarvoinen luottopelaaja, sillä hän viettää kiinteistöissä paljon aikaa ja huomaa heti, jos alueella ilmenee esimerkiksi korjaustarpeita tai muuta huomioitavaa.
”Abbaksella on korkea työmoraali. Arvostan sitä, että olemme yhteydessä toisiimme matalalla kynnyksellä. Mitään ei tarvitse pähkäillä yksin”, Jones pohtii.
Isännöitsijän ja kiinteistönhoitajan toimiva yhteispeli heijastuu suoraan asukkaiden viihtyvyyteen. Esimerkiksi mahdollisiin vikailmoituksiin voidaan reagoida nopeasti tai vikoja voidaan jopa ennaltaehkäistä.
”Kerran saimme vikailmoituksen aamulla varttia vaille kahdeksan. Puolen tunnin päästä Abbas oli jo hoitanut homman kuntoon”, Jones naurahtaa.
”Yhdessä luomme asumismukavuutta”
Saade tunnetaan Malminniityllä ”ahkerana talkkarina”, joka pitää alueen hyvässä kunnossa ja siistinä, vuodenajasta riippumatta. Myös asukkaat ovat huomanneet hänen tehokkaan työtapansa.
”Saamme paljon positiivisia asiakaspalautteita Abbaksesta. Asukkaat ovat tietenkin tyytyväisiä siihen, että he saavat nopeasti apua eri asioihin ja kiittelevät etenkin Abbaksen reipasta otetta”, Jones lisää.
Hyvät palautteet lämmittävät myös Saaden sydäntä, sillä juuri heidän vuokseen hän kokee työskentelevänsä. Palautetta tulee sekä kirjallisesti että suullisesti paikan päällä, mutta etenkin yksi kommentti on painunut hyvin Saaden mieleen.
”Talvella yksi asukas oli seurannut minua ikkunasta, kun tein lumitöitä pihalla. Hän tuli kertomaan olevansa todella iloinen nähdessään, kuinka tarkasti ja hyvin olen tehnyt lumihommia. Se oli todella iloinen yllätys”, Saade kertoo hymyillen.
Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua
- Sisusta ja tuunaa
Tee vuokrakodista persoonallinen yhdistelemällä uutta ja vanhaa
- Palveluksessasi
Asumisviihtyisyys alkaa siististä pihasta – näin pidämme siitä huolen
- Palveluksessasi
Asiakkaasta asukkaaksi – näin asumisen ammattilaiset pitävät sinusta huolta
- Kurkistus kotiin
Kissan karkuretki muutti naapureiden elämän – seinän takaa löytyi uusia ystäviä