Lumo-palvelut

My Lumo -palvelusta tuli nopeasti asukkaiden suosikki

Lumo-kotien asukkaat arvostavat selkeää viestintää, josta saa hyötyä ja vinkkejä asumisen arkeen. Jo kolme neljästä asukkaasta käyttää kätevää My Lumo -palvelua.

235x174

Lumo-kotien tuore asukasviestintäkysely näyttää sen selvästi: Lumo-kotien asukkaat toivovat, että asukasviestintä on ennen muuta selkeää ja ymmärrettävää, ja että se tarjoaa apua ja ratkaisuja arkisten asioiden hoitoon. Lisäksi on oleellista, että viestintä on nopeaa ja oikea-aikaista.

Kyselyssä selviteltiin asukkaiden näkemyksiä paitsi viestinnän sisällöstä, myös käytetyistä kanavista ja kielistä. Vastauksia saatiin lähes 1 300 asukkaalta.

– Vastaajamäärä oli todella korkea. Kaikki osallistujat ansaitsevat aktiivisuudesta ison kiitoksen, sillä palautteesta on meille paljon apua Lumo-viestinnän ja muun toiminnan kehittämisessä, Lumo-kotien asumisen palveluiden yksikönjohtaja Lauri Peltonen sanoo.

– Haluamme tavoittaa mahdollisimman laajan joukon asukkaita asumiseen liittyvissä tärkeissä asioista. Kysely auttaa ymmärtämään, miten voimme viestiä entistä paremmin.

Vastuullinen arki kiinnostaa kaikenikäisiä

Nuorimmat viestintäkyselyyn vastanneista olivat alle 20-vuotiaita ja vanhimmat yli 75-vuotiaita. Etenkin iäkkäämmät asukkaat ovat kiinnostuneita oman talon asioista, kun taas nuoremmat toivoivat viestintään myös yleisempiä asumiseen liittyviä teemoja, kuten esimerkiksi sisustamisesta tai asiaa kodinkoneiden kierrätyksestä.

– Kasvava kiinnostus vastuulliseen arkeen yhdistää kaikkia ikäluokkia. Kaikenikäiset haluavat esimerkiksi vinkkejä, miten edistää kiertotaloutta omasta keittiöstä lähtien, Peltonen mainitsee.

Lumo viestii useilla kielillä

Noin 35 000 Lumo-kodissa asuu laaja kirjo eri ikäisiä ja erilaisista taustoista tulevia ihmisiä. Myös asukkaiden kielitausta on laaja.

– Lumo-viestinnän pääkielet ovat suomi ja englanti, mutta tarpeen vaatiessa käytämme muitakin kieliä. Esimerkiksi koronatilanteeseen liittyviä ohjeistuksia on tehty peräti yhdeksällä kielellä; suomen ja englannin lisäksi myös viroksi, venäjäksi, ruotsiksi, ranskaksi, espanjaksi, somaliksi ja arabiaksi.

Lumo-asiakaspalveluun tulee joka kuukausi noin 20 000 yhteydenottoa puhelimitse, sähköpostitse tai My Lumo -palvelun chatin kautta. Noin 20 hengen asiakaspalvelutiimistä saa tällä hetkellä palvelua suomeksi, ruotsiksi, viroksi, englanniksi, venäjäksi ja espanjaksi.

– Lisäksi käytämme jonkin verran tulkkauspalveluja asiakaspalvelutilanteissa muita kieliä puhuvien asukkaiden kanssa. Oikea-aikainen ja nopea palvelu kaikille asukkaille on tärkeää.

My Lumo on noussut pääkanavaksi esimerkiksi Lumo-talon yhteisiä asioita tai uusia palveluja koskevassa viestinnässä

Jo kolme neljästä käyttää My Lumo -palvelua

Lumo-kotien asukkaista runsaat 74 prosenttia käyttää My Lumo -palvelua. Päivittäin käyttäjiä on yli 1 300.

– Tärkeää on, että omia asioitaan voi hoitaa itsepalveluna verkossa 24 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä, My Lumo -palvelun kehittämisestä vastaava yksikönjohtaja Piia Hyvärinen painottaa.

Mobiilikäyttö takaa sen, että My Lumo -palvelu on aina asukkaan mukana. Ilmoituksen palveluun tulleista uusista viesteistä voi tilata omaan sähköpostiin tai puhelimeen tekstiviestinä.

– My Lumo on noussut pääkanavaksi esimerkiksi Lumo-talon yhteisiä asioita tai uusia palveluja koskevassa viestinnässä, Hyvärinen toteaa.

Palvelussa voi tehdä esimerkiksi vikailmoituksen, jättää yhteydenottopyynnön isännöitsijälle tai olla yhteydessä asiakaspalveluun chatin kautta. Palvelusta löytyvät perustiedot omasta kodista ja talosta. Myös vuokran maksaminen onnistuu kätevästi palvelun kautta.

Lumo-asukasviestintään tulossa uusia juttuja

Perinteistä asukastiedotusta kotitalon ajankohtaisista asioista tarvitaan jatkossakin, mutta Lumo-viestinnässä korostuu entistä enemmän myös asukkaiden arkea hyödyttävä, elävä ja kiinnostava sisältö. Tämä on Lauri Peltosen mielestä selkeä suunta, johon viestintää kehitetään asukkailta saadun palautteen perusteella.

– Sosiaalista mediaa käyttävät asukkaat ovat tottuneet esimerkiksi lyhyisiin videoihin, jotka antavat käytännön vinkkejä ja ohjaavat vaikkapa vastuulliseen arkeen. Niitä aiomme tehdä jatkossa lisää, Peltonen toteaa.

Kodikas-lehteä ei enää lähetetä postitse asukkaille, ja myös asukasuutiskirjeen lähettämisestä luovutaan. Sen sijaan asukasviestintää keskitetään entistä enemmän My Lumo -palveluun.

My Lumo -palvelun sisältöä ja toiminnallisuutta kehitetään jatkuvasti.

Keräämme koko ajan palautetta My Lumo -palvelusta ja uudistamme palvelua aktiivisesti, Piia Hyvärinen sanoo.

Hän lupaa palveluun vuoden 2021 aikana uusia hyödyllisiä toimintoja. Autopaikkojen vuokraus uudistuu ja helpottuu. Suunnitteilla on kehittää myös uusi tilavarausjärjestelmä.

– Kaikkia Lumo-palveluja tuodaan entistä paremmin asukkaan ulottuville, esimerkiksi muuttoon liittyviä palveluita silloin, kun ne ovat asukkaalle ajankohtaisia.

Hyvärinen uskoo, että niin ikään älyteknologiaan perustuvat ratkaisut tekevät tuloaan myös Lumo-koteihin. Hän odottaa, että tulevaisuudessa My Lumo -palvelun kautta voi esimerkiksi tarkistaa oman asuntonsa lämpötilan ja ehkä jopa säätää sitä suoraan.

Siirry My Lumo -palveluun

Vuokraa Lumo-koti ja osallistut lahjakortin arvontaan!

Vuokratessasi Lumo-kodin 31.7.2021 mennessä osallistut samalla arvontaan, jossa voit voittaa 1000 euron arvoisen lahjakortin Giganttiin.

Lue lisää