Älytekniikka ohjaamaan Lumo-kotien lämmitystä
Pasi Kujansuu vetää Kojamon Kiinteistöpalvelut-yksikköä, joka vastaa muun muassa Lumo-talojen talotekniikasta. Hän lupaa Lumo-kotien asukkaille yhä mukavampia asuinolosuhteita, kun lämmitystä säätelevä Leanheat-järjestelmä otetaan syksyllä käyttöön suurimmassa osassa Lumo-taloja.
"Tekoälyä hyödyntävä Leanheat on ollut jo jonkin aikaa käytössä noin 60 talossa. Hyvien kokemusten innoittamana mukaan järjestelmään pääsee nyt 26 000 Lumo-kotia lisää."
Järjestelmän asennustyöt tehdään syksyn aikana. Silloin osaan asunnoista asennetaan langaton lämpötila- ja kosteusanturi. Valokatkaisijan kokoinen rasia kiinnitetään seinään avoimeen paikkaan, tavallisesti olohuoneen valokatkaisijoiden yläpuolella.
– Anturit keräävät huonelämpötiloista tietoa, jonka avulla älykäs järjestelmä oppii tuntemaan talon ominaispiirteet ja auttaa säätämään hyvän ja tasaisen huonelämpötilan kaikkiin koteihin.
Lumo-kodin Leanheat-järjestelmä hyödyntää sääennusteen
Leanheat ottaa huomioon myös sääennusteet ja muun muassa säätää lämmitystä kovemmalle paukkupakkasten lähestyessä. Järjestelmä auttaa myös havaitsemaan, jos lämpötiloissa on isoja heittoja saman talon Lumo-kotien välillä.
Tavoitearvo terveelliselle ja hyvälle sisälämpötilalle on 20–23 astetta lämmityskauden aikana.
– Reaaliaikainen tieto lämpötiloista auttaa meitä reagoimaan mahdollisimman nopeasti. Parhaimmillaan voimme korjata tilanteen jo ennen kuin asukas ennättää reklamoida vaikkapa kotinsa viileydestä.
Talon lämmityksen optimointi auttaa myös vähentämään turhaa energian kulutusta, mikä pienentää kiinteistöjen hiilijalanjälkeä.
Kujansuu on innoissaan uuden tekniikan avaamista mahdollisuuksista kiinteistöalalla. Leanheat on tästä hyvä esimerkki, sillä lämpötilojen tavoin järjestelmää voidaan opettaa analysoimaan myös ilmankosteuden vaihteluita. Tämä auttaa esimerkiksi havaitsemaan puutteita asunnon ilmanvaihdossa.
Talotekniikan parissa Kojamossa 14 vuotta töitä tehnyt Kujansuu muistuttaa, että automatiikka ei tee koskaan tarpeettomaksi kiinteistöalan ammattilaisia ja sujuvaa asiakaspalvelua.
– Suurin haaste on kehittää toimintaamme niin, että pystymme hyödyntämään tietoa tehokkaasti. Esimerkiksi kun järjestelmä antaa hälytyksen, lähdemme korjaamaan ongelmaa mahdollisimman nopeasti ja viemme homman sujuvasti maaliin.
Kuka?
Pasi Kujansuu, Kiinteistöpalvelut-yksikön johtaja
Perhe
avopuoliso ja kaksi pientä tytärtä
Asuu
rivitalossa Pohjois-Helsingissä
Harrastaa
luonnossa liikkumista, musiikkia ja kodin remppatöitä