Empaattista ongelmanratkaisua – tällaista on Lumo-isännöitsijän työ
Isännöitsijän työ on tiivistä tiimipeliä erilaisten asumisen ammattilaisten kanssa. On tärkeää pystyä pitämään verkot vesillä kaikkiin suuntiin.
Abdiasis Guleid on työskennellyt pian kolme vuotta Lumo-isännöitsijänä. Alun perin kesätyöntekijäksi tullut Guleid innostui jatkamaan työtehtävissään ja isännöi tällä hetkellä 24 Lumo-taloa Keravalla, Tuusulassa ja Järvenpäässä. Asukkaita Guleidin hoitamissa Lumo-taloissa on noin 900.
Yhteistyötä asumisen ammattilaisten kanssa
Guleid aloittaa työpäivänsä tietokoneen äärellä. Aamusta on tarkistettava sähköpostit ja asukkailta tulleet ilmoitukset, sekä tehtävä niihin liittyvät toimenpiteet.
Pulmien ratkomisesta tulee Guleidille hyvä fiilis ja moninaisia haasteita ratkotaan yhdessä niin muiden Lumo-kodeilla työskentelevien, kuin ulkopuolisten kumppaneiden kanssa.
”Teen töitä myyntineuvottelijoiden, kiinteistösihteerien, asiakaspalvelun, teknisten isännöitsijöiden ja muiden isännöitsijöiden kanssa tiiviisti. Tämä on tiimipeliä”, Guleid summaa.
Ulkopuolisista kumppaneista isännöitsijä on eniten huoltoyhtiön kanssa yhteyksissä, mutta repertuaariin mahtuu myös muun muassa urakoitsijoita, kodinkoneiden huoltoyrityksiä ja sähköasentajia.
”Tässä työssä on jatkuvasti verkot vesillä kaikkiin suuntiin.”
Sosiaalisilla taidoilla suuri merkitys
Guleid on saanut asukkailta kiitosta siitä, että hoitaa asioita pelkän viestittelyn sijaan puhelimitse. Kun kuulee toisen äänen, tulee vahvempi tunne siitä, että asiat hoituvat ja että taustalla on ihminen.
”Koitan aina asettaa itseni asukkaan asemaan, jolloin eteen tulevia haasteita on helpompi ratkoa. Läsnäololla on suuri merkitys ja pyrin hoitamaan asioita puhelimitse niin paljon kuin ehdin”, Guleid pohtii.
Sosiaalinen ja empaattinen Guleid on kerännyt kehuja juuri läsnäolostaan asukkaiden arjessa, sekä aidosta kiinnostuksesta heidän asioitansa kohtaan.
Yhteisöllisyyden vaaliminen on tärkeää
Kumppaneiden ja kollegojen lisäksi Guleid pitää yhteyttä myös talojen Lumo-tiimeihin, jotka koostuvat talon asukkaista. Aktiivisia Lumo-tiimejä löytyy noin puolesta Guleidin isännöimistä kohteista. Tiimit sopivat yhdessä isännöitsijän kanssa esimerkiksi pihatalkoiden ja erinäisten pihajuhlien järjestämisestä.
”Päätin järjestää pihatalkoot talossa, jossa niitä ei ollut ennen järjestetty. Keräsin kasaan Lumo-tiimin ja tieto talkoista levisi heidän kauttaan talon asukkaille.”
”Oli mahtava huomata, että kaikki talon asukkaat osallistuvat talkoisiin. Asukkaat kiittelivät talkoiden järjestämisestä pitkään ja lupasivat järjestää pihatalkoot myös jatkossa”, Guleid muistelee hymyillen.
Lumo-taloista pidetään huolta tarkastuksin
Kun ilmoitukset, sähköpostit ja puhelut on hoidettu, Guleid hyppää usein auton rattiin ja suuntaa isännöimiensä Lumo-talojen luokse. Kohteilla tehdään muuttotarkastuksia, varmistetaan tyhjillään olevien asuntojen kunto tai varmistetaan, että talon yleistilat ovat puhtaat ja siistit.
Tarkastukset ja käynnit on aikataulutettava huolella ja tehtäviä on osattava priorisoida. Asukkaiden ilmoitukset ovat tärkeysjärjestyksessä korkeimmalla.
Guleid isännöi sekä suurempia että pienempiä Lumo-taloja. Erilaiset kohteet tekevät isännöitsijän työstä mielenkiintoista – esimerkiksi pienemmissä taloissa jokainen nurkka ja asukkaatkin tulevat tutuiksi. Isommat talot pitävät taas enemmän asukkaita sisällään ja työllistävät siten pieneen kiinteistöön verrattuna eri tavalla.
Kohteelta Guleid jatkaa vielä työpäiväänsä tietokoneella, joskus suosikkikahvilassaan Järvenpäässä ja joskus kotona tai toimistolla. Uudet sähköpostit ja ilmoitukset käydään läpi vielä ennen päivän päättymistä ja niiden pariin palataan jälleen aamusta.