Parempaa kaupunkiasumista

Asumisen tulevaisuus: keitaat kaupungin keskellä

Lue koko juttuicon-read-more
Sulje artikkeli

Lumo kysyi* yli tuhannelta suomalaiselta asumisen tulevaisuudesta. Luonnonläheisyys ja rauha puhuttelevat meitä keinotekoista metropolia enemmän.

Hiljaiset paikat, vehreät keitaat

Enemmistö vastaajista toivoisi tulevaisuuden kaupungilta hiljaisia paikkoja, jotka sopivat rauhoittumiseen (56 %). Arvostamme myös vehreää ympäristöä: viherseinät ja -katot ovat meille tärkeä asia, ja niitä toivotaan hyödynnettävän ruuantuotantoonkin. Kasvottomat metropolit sen sijaan eivät innosta, sillä asuinalueen omaa persoonaa ja henkeä arvostetaan. Me suomalaiset kunnioitamme myös historiaa ja haluamme nähdä sen elossa ympärillämme.

Etätyö mullistaa kaupunkikuvan

Yksi suurimmista kaupunkikuvaa muuttavista tekijöistä on etätyö. Elämä tulee olemaan entistä vapaampaa, sillä tietotyöläisille ajalla ja paikalla ei ole merkitystä – kunhan hommat hoituvat. Tämä näkyy vastaajienkin arvostuksissa: kodinomaiset yhteistilat ja työskentelyyn sopivat ”julkiset olohuoneet” kiinnostavat jopa kolmasosaa vastaajista. Tulevaisuudessa yhä useampia toimistoja ja kivijalkaliikkeitä todennäköisesti muutetaan asuinkäyttöön.

Aktiivinen suomalainen 2.0

Suomalaiset ovat aina olleet urheilukansaa. Tulevaisuudessa myös vapaa-aika lisääntyy, sillä robotit tekevät yhä suuremman osan töistämme. Suomalainen ei kuitenkaan suostu sohvaperunaksi, vaan kaavailee tilalle aktiviteetteja. Miltei puolelle vastaajista oli tärkeää saada kaupunkiin aktiivipuistoja ja alueita, joissa liikkuminen ja leikkiminen on sallittu. Tämä toive on toki hyvä ajatellen ikääntyvää väestöämmekin. Kehittyvän terveydenhuollon ja hyvinvointipalvelujen ansiosta aktiiviset seniorit porskuttavat hyväkuntoisina pidempään.

Jyrkkä ei pilvenpiirtäjille ja keinotekoisille saarille

Ehkä puute asuintilasta ei huoleta suomalaisia tulevaisuudessakaan tai sitten emme vain koe metropolien siluetteja omiksemme. Pilvenpiirtäjistä kiinnostui vain 12 % vastaajista.

Lue koko tutkimus.

* Kojamo-konserni ja Lumo-brändi toteuttivat Asumisen tulevaisuus -tutkimuksen yhteistyössä 15/30 Researchin kanssa syksyllä 2016. Verkkokyselyyn osallistui 1001 suomalaista 18-75-vuotiasta kaupunkilaista. Lisäksi haastateltiin 13 eri alojen asiantuntijaa.

Lisätietoja: Kojamo-konsernin viestintä: viestinta(at)kojamo.fi, puh. 040 561 7269

Kojamo Oyj tarjoaa vuokra-asuntoja ja asumisen palveluita Suomen kasvukeskuksissa. Asuntosijoitusyhtiön visiona on olla asumisen edelläkävijä ja asiakkaan ykkösvalinta.

Sulje artikkeli

Lähetä juttu itsellesi sähköpostiin, niin se pysyy muistissa ja voit palata siihen paremmalla ajalla.

Osoitettasi käytetään ainoastaan sähköpostiviestin lähettämiseen. Lue lisää tietoa henkilötietojesi käytöstä Kojamo-konsernissa täältä.