Lumo-palvelut

Lumo Pihakoutsit valmentavat etänä

Lumo Pihakoutsin liikuntapalvelut on tarjolla etävalmennuksina. Harjoitukset sopivat kaikentasoisille kuntoilijoille, joten vedä verkkarit jalkaan ja levitä jumppamatto lattialle!

235x174

”Muutama vielä, hyvin jaksatte! Jos liike tuntuu liian helpolta, lopuksi voit mennä syvempään kyykkyyn”, Lumo Pihakoutsi, fysioterapeutti ja pilatesohjaaja Hedvig Lundsten tsemppaa kuntoilijoita jumppamatollaan. Lumo-kotien asukkaita liikuttava Lundsten vetää treenit tällä kertaa omalla studiollaan Vallilassa. Treenaajat katsovat lähetystä omilta päätteiltään ympäri Suomea.

Lumo Pihakoutsi Hedvig Lundsten tsemppaa Lumo-kotien asukkaita liikkumaan Facebook Livessä.

Facebook Liven kautta järjestetyissä kiertoharjoittelutreeneissä on lähetyksen aikana piipahtanut lähes sata kuntoilijaa.

– Yllätyin tosi iloisesti osallistujamäärästä! Toivottavasti mukana on nyt sellaisiakin asukkaita, jotka eivät yleensä pääse treenaamaan Lumo Pihakoutsin kanssa, Lundsten pohtii.

Lumo Pihakoutsi on suunnitellut treenit niin, että ohjelma sopii kaikentasoisille kuntoilijoille, ja että harjoituksen voi tehdä pienessäkin asunnossa.

Kaikentasoisille kuntoilijoille

Lundstenin Facebookin kautta vetämä etävalmennus maaliskuun loppupuolella on ensimmäinen kerta, kun Lumo Pihakoutsi -palveluita on tarjolla verkossa. Treeniohjelma on suunniteltu siten, että harjoituksen tekeminen vie vain vähän tilaa, eikä mukaan tarvita kuin vesipullo, jumppamatto ja ripaus iloista mieltä.

– Pyrin suunnittelemaan harjoitukset niin, että ohjelma sopii kaikentasoisille kuntoilijoille, ja että harjoituksen voi tehdä pienessäkin asunnossa. Melkein kaikkia liikkeitä voi tehdä joko helpotettuna tai rauhallisemmassa tahdissa – tai nopeammin. Tarkoitus on, että liikkuminen on hauskaa ja että syke nousee.

Ennen treenien alkua Lundsten on paitsi suunnitellut ohjelman myös tarkistanut, että kaikki toimii, kuten pitää.

– En ole aiemmin vetänyt treenejä verkossa, joten tämä on vähän jännittävää, Lundsten pohtii ennen treenejä ja asettaa jumppamaton viereen ajastimen ja mukin vettä.

Ennen h-hetkeä Lundsten on jo tarkistanut, että kamera ja mikrofoni toimivat.

– Meillä oli järjestäjien kanssa pieni testiryhmä, jonka kanssa kävimme läpi, että yhteydet toimivat. Muutoin treenien vetäminen etänä ei oikeastaan poikkea tavallisista Lumo Pihakoutsin treeneistä, paitsi että yleensä tosiaan liikumme ulkona ja näen ketkä kaikki osallistuvat, Lundsten nauraa.

Nytkin osallistujat toki voivat ilmoittaa itsestään, ja moni lähettää Lundstenille terveisiä treenien aikana.

– Tässä voisi toki käydä enemmänkin keskustelua, mutta en oikein voi jäädä lukemaan viestejä samaan aikaan kun vedän harjoituksia.

Sykettä nostavat kiertoharjoittelut ovat erityisen hyviä harjoituksia nyt, kun moni tekee etätöitä kotona ja päivittäinen hyötyliikunta-annoskin saattaa jäädä hyvin vähäiseksi, Hedvig Lundsten muistuttaa.

Syke nousuun

Lundstenin tällä kertaa vetämä kiertoharjoittelutreeni saa nopeasti hien pintaan ja sykkeen nousemaan. Se on myös tarkoitus.

– Kiertoharjoittelussa tehdään vuorotellen sykettä nostavaa ja lihaskuntoa kehittävää liikettä, Lundsten kertoo.

Itse harjoitus kestää noin 35 minuuttia, mutta sitä ennen Lundsten vetää lämmittelytreenit. Harjoittelun päätteeksi venytellään, ja lopulta valmennus kestää kaikkinensa vajaan tunnin verran.

Lundstenin mukaan sykettä nostavat kiertoharjoittelut ovat erityisen hyviä harjoituksia nyt, kun moni tekee etätöitä kotona ja päivittäinen hyötyliikunta-annoskin saattaa jäädä hyvin vähäiseksi.

– Sykkeen nostaminen on tärkeää etenkin silloin, jos liikuntaa ja liikettä ei muuten kerry arjessa, Lundsten vinkkaa.

”Jos et voi hyppiä, nouse kuitenkin ainakin varpaillesi. Hyvin sujuu, enää muutama sekunti tätä harjoitusta jäljellä. Muista nousta ylös rauhallisesti ja juoda, ettei paha olo yllätä!” Lundsten tsemppaa, mutta ei päästä kuitenkaan treenattaviaan helpolla. Moni varmasti pyyhkii hikeä kotona jo harjoituksen puolessa välissä.

– Se on tarkoituskin, mutta harjoitus on myös skaalattu niin, että melkein kuka tahansa voi osallistua. Harjoitukset voi tehdä omaan tahtiin, tärkeintä on, että pysyy koko ajan liikkeessä, Lundsten vinkkaa.

Lumo Pihakoutsin livelähetysvälineet.

Yhdessä treenaamista välimatkasta huolimatta

Kun loppuverryttelyt on tehty, Lundsten kiittää katsojia ja muistuttaa seuraavista treeneistä. Moikka, ja kiitos treeneistä, oli mukavaa, ruutu täyttyy Lundstenille suunnatuista viesteistä.

– Oli yllättävän helppoa vetää treenit, vaikka en nähnytkään osallistujia. Koko ajan tuntui siltä, että he ovat kuitenkin siellä mukana. Käyn kommentit läpi vielä jälkikäteen ja vastailen sitten, jos jollekin on tullut kysyttävää, Lundsten pohtii ilahtuneena.

Maaliskuisena torstai-iltana kuvattu tallenne säilyy katsottavissa viikon verran, mutta treenaamaan pääsee seuraavan kerran jo sunnuntaina pilateksen merkeissä. Myös pilateslähetykset näytetään suorana Facebook Liven kautta.

– Pilates on hyvää vastapainoa tällaiselle nopeatempoiselle harjoittelulle. Se vahvistaa erityisesti syviä vatsalihaksia ja parantaa ryhtiä, Lundsten summaa.

Lumo Pihakoutsin viimeiset virtuaalitreenit pidettiin kesäkuussa 2021.

Testaa oma hiilijalanjälkesi!Testaa oma hiilijalanjälkesi!

Oletko kestävän arjen sankari vai vastuullinen kanssamatkustaja? Kokeile
uutta hiilijalanjälkitestiämme ja nappaa vinkit kestävään asumiseen.

Oletko kestävän arjen sankari vai vastuullinen kanssamatkustaja? Kokeile
uutta hiilijalanjälkitestiämme ja nappaa vinkit kestävään asumiseen.

Tee testi