Tietoa koronaviruksen vaikutuksista

Asukkaalle

Yhteydenotot

Lumo-kotikeskukset ympäri Suomen on suljettu toistaiseksi koronavirustilanteen vuoksi. Asukkaamme tavoittavat meidät parhaiten My Lumo -palvelun kautta: lumo.fi/mylumo

Asiakaspalvelumme on tavoitettavissa akuuteissa asumiseen ja vuokraamiseen liittyvissä asioissa ma-ke ja pe klo 8-16 sekä to klo 10-16 myös lumo.fi chatin kautta ja sähköpostitse: asiakaspalvelu@lumo.fi.  

Otathan yhteyttä vain kertaalleen ja yhtä kanavaa käyttämällä. Näin varmistamme mahdollisimman nopean palvelun kiireellisille avuntarvitsijoille asiakaspalvelun ruuhkautuessa koronavirustilanteen aikana.

Huolto- ja korjauskäynnit

Huolto- ja korjauskäynnit

Huolehtiaksemme asukkaidemme turvallisuudesta olemme aina ennen huoneistossa käyntiä yhteydessä asukkaaseen varmistaaksemme käynnin turvallisuuden.

Huolto- ja korjaustyöt pyritään suorittamaan asukkaan poissa ollessa, aina hyvä käsihygienia ja riittävät turvavälit huomioiden. Kiireellistä huoltoa vaativat työt hoidetaan ensisijaisesti kuntoon.

Kiireellistä huoltoa vaativia töitä ovat seuraavat:

  • vesivuodot
  • sähköviat
  • viemäritukokset
  • kodinkoneiden kriittiset viat (jääkaappi, pakastin)

Kiireelliset vikailmoitukset tulisi tehdä suoraan huoltoyhtiöön. Yhteystiedot löytyvät ilmoitustaululta ja My Lumo -palvelusta.

Jätähän vikailmoituksen vain kertaalleen yhtä kanavaa käyttämällä. Näin varmistamme mahdollisimman nopean palvelun kiireellisille avuntarvitsijoille.

Saunavuorot

Saunatilat asukkaiden käytössä normaalisti

Asukkaiden omien saunavuorojen lisäksi yhteiset lenkkisaunavuorot ovat käytössä jälleen ma 14.6. alkaen, aiemman saunavuoroaikataulun mukaisesti.

Saunatiloja sopii käyttää vain terveenä ollessa, alueelliset koronarajoitukset ja suositukset huomioiden. Päivitämme ohjeistuksia tarpeen mukaan ja tiedotamme asukkaita mahdollisista muutoksista.

Yhteiset tilat

Kerhohuone, kuntosali, pesutupa ym. yhteiset tilat

Talon yhteiset tilat (kerhohuone, kuntosali, pesutupa yms.) ovat edelleen asukkaiden käytettävissä, poikkeustilanteen asettamat rajoitukset ja viranomaisten suositukset huomioiden – ellei talon oma Lumo-tiimi ole hallinnoimiensa tilojen osalta toisin linjannut ja ohjeistanut.

Huomioithan talon yhteisiä tiloja käyttäessäsi:

  • Yhteisiä tiloja sopii käyttää vain terveenä ollessa.
  • Käsihygieniaan tulee kiinnittää erityistä huomiota.
  • Tilojen käyttö on suositeltavaa vain yksin tai pienellä porukalla.
  • Tilat tulee siistiä huolellisesti omalta osaltaan käynnin jälkeen.
  • Suosittelemme kasvomaskin käyttöä yhteisissä tiloissa.

Kuntosalien ja kerhohuoneiden osalta erilaiset kosketuspinnat, kuten ovenkahvat, valaisimien painikkeet ja laitteet on hyvä puhdistaa pesuaineella ennen ja jälkeen käytön.

Asukkaat voivat järjestää pienimuotoista asukastoimintaa ja pihatalkoita alueelliset viranomaissuositukset ja kokoontumisrajoitukset huomioiden sekä hyvästä hygieniasta ja turvaväleistä huolehtien.

Päivitämme ohjeistuksia tarpeen mukaan ja tiedotamme asukkaita mahdollisista muutoksista. Talon yhteisten tilojen yhteyteen on myös jaettu monikieliset tiedotteet viestin perillemenon varmistamiseksi.

Porrashuoneiden, hissien ja pesutupien siivoukset

Vastuullisena toimijana kiinnitämme porrashuoneiden ja hissien sekä muiden yhteisten tilojen siivoukseen erityistä huomiota.

Toivomme asukkailta ymmärrystä tässä asiassa ja toivotamme turvallista asumista!

Asumisneuvojien vinkit

Asumisneuvojien vinkit korona-arkeen

Elämän äänet kuuluvat kerrostalo- ja kaupunkiasumiseen ja aina mukavampaa, kun niihin tottuu. Naapurista saattaa kuulua pienen lapsen itkua tai taaperoiden temmellystä. Koirat saattavat haukahdella ohikulkijoille ja yläkerran yötyöläinen suorittaa arkisia askareitaan itselle sopimattomaan ajankohtaan. Kiireellinen remontti on saatettava loppuun.

Korona-aikaan perhe- ja naapurisovun merkitys korostuu entisestään, kun ihmiset viettävät entistä enemmän aikaa kotonaan. Arjen äänet pakkautuvat tavallista pienempään tilaan ja oma aika sekä rauha on kortilla.

Otetaan kukin naapurimme huomioon ja huolehditaan siitä, ettemme tule aiheuttaneeksi ylimääräistä häiriötä omalta osaltamme. Kotirauhaa tulee kunnioittaa järjestyssääntöjä noudattamalla, mutta toivomme samalla asukkailtamme ymmärrystä poikkeustilanteessa. Järjestyssäännöt löytyvät My Lumo -palvelusta ja kotitalon ilmoitustaululta.

Apua tarvittaessa

Tarvitsetko apua arjen askareisiin tai voisitko tarjota apua naapurillesi? Haluaisitko huomauttaa kotirauhaa häiritsevästä toiminnasta? Kasvokkain kohtaamisia suositellaan poikkeustilanteesta johtuen välttämään, mutta voit tiputtaa ystävällisen lapun postiluukusta tai tarjota apuasi ilmoitustaululla. Toistuvasta häiriöstä toivomme toki yhteydenottoa isännöitsijän suuntaan.

Asumiseen liittyvissä akuuteissa asioissa pyydämme ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme, joka ohjaa yhteydenotot tarvittaessa asumisneuvontaan. Asiakaspalvelumme tavoitat parhaiten My Lumo -palvelun kautta, mutta tarvittaessa myös lumo.fi chatin kautta tai sähköpostitse: asiakaspalvelu@lumo.fi ma-ke ja pe klo 8-16 sekä to klo 10-16.

Kunkin kunnan omat sosiaali- ja terveyspalvelut ovat käytettävissä, ja esimerkiksi maksuttomalta Nollalinjalta tavoitat tarvittaessa sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset, jotka kuuntelevat ja auttavat perheväkivaltaa tai sen uhkaa kokevia ympärivuorokauden vuoden jokaisena päivänä. Lue lisää: nollalinja.fi.

Akuuteissa ja uhkaavissa tilanteissa on syytä kääntyä poliisin puoleen soittamalla numeroon 112.