Lumo vinkkaa – hyvän unen salat
Ideoita koteihin

Lumo vinkkaa – hyvän unen salat

Lue koko juttuicon-read-more
Sulje artikkeli

Aina ei uni tule silloin, kuin toivoisi. Ja toisaalta – aamulla sitten nukuttaisi, kun pitäisi jaksaa nousta ylös. Aikuinen tarvitsee keskimäärin 7,5 tuntia unta vuorokaudessa. Siitä ei kannata nipistää esimerkiksi television katselun vuoksi.

  1. Pyri menemään aina suunnilleen samaan aikaan nukkumaan ja nouse samaan aikaan, vaikka olisitkin nukkunut huonosti.
  2. Pidä itsesi vireänä päivisin. Kokeile, olisiko pimeänä vuodenaikana kirkas- tai sarastusvalosta apua.
  3. Harrasta kuntoliikuntaa. Vältä kuitenkin raskasta liikuntaa myöhään illalla.
  4. Juo riittävästi vettä päivällä, mutta vähennä juomista iltaa kohti. Syö hiilihydraattipitoinen iltapala, esimerkiksi leipää ja hedelmiä. Vältä rasvaisia ruokia, kofeiinia ja alkoholia.
  5. Kiire ja stressi vaikuttavat uneen. Jätä työasiat työpäivän jälkeen ja pidä illat mahdollisimman rentoina. Kehitä itsellesi samanlaisina toistuvat iltarutiinit. Aloita rauhoittuminen 1–2 tuntia ennen nukkumaan menoa. Mene vuoteeseen vain väsyneenä.
  6. Pidä huolta, että makuuhuoneesi valaistus, lämpötila ja tunnelma houkuttelevat nukkumaan ja että sänky ja vuodevaatteet ovat miellyttävät. Vältä unta häiritseviä asioita, kuten kännyköitä ja näyttöjä. Älä katso vuoteessa televisiota tai surffaile netissä.
  7. Jos huolet tai muut ajatukset estävät unen tulon, kirjoita ne muistiin tai pidä päiväkirjaa reilusti ennen nukkumaanmenoa. Jos et saa unta 15 minuuttiin, mene toiseen huoneeseen. Pidä valot pois päältä, äläkä piristä itseäsi. Kun tunnet olevasi väsynyt, palaa sänkyyn.

Lähde THL

Sulje artikkeli

Lähetä juttu itsellesi sähköpostiin, niin se pysyy muistissa ja voit palata siihen paremmalla ajalla.

Osoitettasi käytetään ainoastaan sähköpostiviestin lähettämiseen. Lue lisää tietoa henkilötietojesi käytöstä Kojamo-konsernissa täältä.