Kojamon kiinteistönhoidon tarkastaja Petri Petjoi
Palveluksessasi

Lumo-talkkari pistää tuulemaan

Lue koko juttuicon-read-more
Sulje artikkeli

Talokohtaiset Lumo-talkkarit saavat asukkailta kiitosta, sillä uuden toimintamallin ansiosta kiinteistöjen huoltotyöt hoituvat entistä sujuvammin.

Monessa taloyhtiössä haikaillaan takaisin entisten aikojen talonmiehiä. Lumo-kodeissa toive on toteutunut, sillä pääkaupunkiseudulla Lumo-kiinteistöissä on toiminut jo jonkin aikaa talokohtainen talonmies, Lumo-talkkari.

Lumo-talkkari hoitaa kaikki asuinkiinteistöön liittyvät työt, oli sitten kyse pihojen siivouksesta, tukkeutuneiden viemäreiden avaamisesta tai muun vian korjauksesta.

– Jokaisessa kiinteistössä on talokohtaisia asioita, jotka on hallittava. Lumo-talkkari tuntee kiinteistön ja sen ongelmakohdat. Työn touhussa tulevat tutuiksi myös talon asukkaat, Kojamon kiinteistönhoidon tarkastaja Petri Petjoi sanoo.

Kiitosta nopeasta toiminnasta

Nina Penttinen on asunut runsaat neljä vuotta Lumo-kodissa Ramsinniemessä Helsingin Vuosaaressa. Hän on tyytyväinen oman talkkarin tuloon pari- ja rivitaloista koostuvaan taloyhtiöön.

– Esimerkiksi tänä keväänä annoin kiitosta siitä, että hiekat lakaistiin pois pihakäytäviltä ja paikat pestiin heti lumien sulamisen jälkeen, Penttinen sanoo.

Penttinen kertoo saaneensa nopeasti apua myös asuntonsa pikkuvikoihin.

– Esimerkiksi tiskipöydän vuotava hana hoidettiin kuntoon seuraavana päivänä, kun olimme tehneet asiasta vikailmoituksen.

Penttinen tekee vikailmoituksen yleensä Lumo.fi-sivuston kautta. Hänellä on myös hyviä kokemuksia siitä, että asiat menevät eteenpäin Lumo-talkkarin kautta.

– Mainitsin pihalla työskennelleelle talkkarille, että keittiön liesituuletin oli rikki. Hän välitti tiedon eteenpäin ja heti seuraavana päivänä soitettiin, että laite tullaan pian vaihtamaan.

Vikailmoitus kätevimmin Lumo.fi-sivustolla

Petri Petjoi sanoo, että Lumo.fi-sivusto on kätevin tapa tehdä asumiseen liittyvä vikailmoitus. Lumo-kotikeskus käsittelee ilmoituksia ma–ke ja pe klo 8–16 ja to 10–16.00 ja lähettää sähköpostiin kuittauksen tilatusta toimenpiteestä.

– Asiakaspalvelumme välittää korjauspyynnön oikealle henkilölle, oli hän sitten Lumo-talkkari tai putkimies. Korjauksesta vastaava henkilö ottaa sitten asukkaaseen yhteyttä ja sopii vian korjaamisen ajankohdasta.

Vikailmoituksen voi tehdä myös puhelimitse Lumo-kotikeskukseen.

– Vesivuodoista, rikkoutuneista ikkunoista tai muista välitöntä korjausta vaativista vioista kannattaa ottaa yhteys huoltopäivystykseen. Oikea puhelinnumero löytyy porraskäytävän ilmoitustaululta ja Lumo.fi-sivustolta, Petjoi toteaa.

Tarkkaan hiottu toimintamalli

Lumo-talkkarit aloittivat työnsä syksyllä 2016 Helsingissä, Vantaalla, Espoossa ja Kauniaisissa. Kyse on Lumo-kotien ja Lassila & Tikanojan yhteistyössä toteuttamasta toimintamallista.

Tavoite on pitää Lumo-talkkarien palvelut mahdollisimman laadukkaina. Tehtävään valituilta vaaditaan kiinteistönhoitoon liittyvää ammattitaitoa ja teknistä osaamista esimerkiksi laitteiden huollossa.

Lumo-talkkarit perehdytetään huolella tehtäviinsä ja heidän kanssaan käydään tarkasti läpi talokohtaiset erityisasiat.

– Kunnollisen alkuperehdytyksen lisäksi talkkareiden ammattitaitoa kehitetään jatkuvalla koulutuksella.

Toimintamallissa on myös kiinnitetty paljon huomiota johtamiseen. Lumo-talkkareilla on kaksi työnjohtajaa, jotka liikkuvat koko ajan kentällä ja ovat yhteydessä talonmiehiin.

Talkkarien työn laatua esimerkiksi ulkoalueiden ja sisätilojen kunnossapidossa valvovat Kojamon kiinteistöhuollon tarkastajat. Kohteissa kiertävät myös Kojamon tekniset tarkastajat, jotka käyvät säännöllisesti läpi talotekniikkaan liittyviä asioita.

– Muukin henkilökuntamme pitää silmänsä auki ja välittää tiedon havaitsemistaan vioista kustakin asiasta vastaavalle taholle, Petjoi huomauttaa.

Jatkossa entistä sujuvampaa palvelua

Kesäkuussa 2018 työnsä aloittaa kolme uutta Lumo-talkkaria. Sen jälkeen heitä työskentelee pääkaupunkiseudulla yhteensä 34.

Petri Petjoi sanoo, että palvelua kehitetään jatkuvasti, jotta asukas saa entistä sujuvammin apua asumiseen liittyvissä asioissa.

– Esimerkiksi vikojen korjausta voidaan nopeuttaa sillä, että vaikkapa putki- tai sähkömiestä vaativissa asioissa asiakaspalvelu välittää vikailmoituksen suoraan heille. Palvelu nopeutuu, kun paikalle ei hälytetä ensin talonmiestä, joka taas joutuisi pyytämään vian korjaukseen toisen ammattimiehen.

Asuntojen sisälämpötila on yleisimpiä vikailmoitusten aiheita. Tätä varten Lumo-kotien sisäolosuhteista on huolehtinut viime syksystä lähtien sisälämpötilaan erikoistuneita Lumo-talkkareita.

He ovat putkiasentajia, joille ohjataan kaikki asuntojen lämpötilaan liittyvät ilmoitukset.

– Vaikkapa patteriventtiilin korjaus tai patterin ilmaus hoituu näin yhdellä käynnillä, kun vikaa korjaamaan tulee henkilö, jolla on valtuudet tehdä putkitöitä.

Sulje artikkeli

Lähetä juttu itsellesi sähköpostiin, niin se pysyy muistissa ja voit palata siihen paremmalla ajalla.

Osoitettasi käytetään ainoastaan sähköpostiviestin lähettämiseen. Lue lisää tietoa henkilötietojesi käytöstä Kojamo-konsernissa täältä.