20201110 Otavamedia OMA Lumo One -pilvenpiirtäjä ja Antti Ruponen
Parempaa kaupunkiasumista

Lumo One -työmaalla tehdään uudenlaista vuokra-asumista 

Lue koko juttuicon-read-more
Sulje artikkeli

Helsingin Kalastamaan nouseva Lumo One -pilvenpiirtäjä on valmistuessaan Suomen korkein vuokratalo. Valvoja Antti Ruposelle kohde tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden työskennellä uusien rakennustekniikoiden parissa.

Marraskuun alku on ollut tänä vuonna poikkeuksellisen lämmin, mutta Antti Ruposelle pitkät alushousut ovat tarpeen. Hän viettää työviikostaan useita päiviä korkealla Kalasataman kattojen yllä, Lumo One -pilvenpiirtäjän rakennustyömaalla. Jutun teon aikaan marraskuun puolivälissä betonirunkoa oli valmiina 17 kerrosta, ja ydinkuilun 22. kerroksen valu oli käynnissä.

Leudosta säästä huolimatta yläilmoissa puhaltaa rapsakka puhuri, jolta on hyvä suojautua. Vastineeksi saa huimat näköalat merelle, Viikinlahden yli kohti Kalliota ja kantakaupunkia.

– Iltaisin, kun kaupungin valot syttyvät, näkymä on aika mahtava, Ruponen sanoo.

Lumo One on valmistuessaan yli 120 metrin korkeudellaan Suomen korkein vuokratalo ja yksi pohjoismaiden korkeimmista rakennuksista.

Kun Lumo One syksyllä 2022 valmistuu, pääsevät Lumo-kotien asukkaat nauttimaan samoista näkymistä. 31 kerrokseen on tulossa peräti 291 vuokra-asuntoa, pääasiassa yksiöitä ja kaksioita, mutta myös suurempia huoneistoja.

Ruponen työskentelee Lumo One -työmaan rakennusteknisten töiden valvojana. Taloa rakentaa alapuolella sijaitsevan kauppakeskus Redin urakoitsija SRV, ja Ruposen vastuulla on tarkkailla, että työt tehdään sopimusten ja laatuvaatimusten mukaisesti.

Lumo One -työmaan valvoja Antti Ruposelle pilvenpiirtäjän rakentaminen tarjoaa tilaisuuden työskennellä uusien rakennustekniikoiden parissa.
Lumo One -työmaan valvoja Antti Ruposelle pilvenpiirtäjän rakentaminen tarjoaa tilaisuuden työskennellä uusien rakennustekniikoiden parissa. Kuvauspäivänä betonirunkoa oli valmiina 17 kerrosta, ja ydinkuilun 22.kerroksen valu oli käynnissä.

Lumo-työmaalla käytössä innostavia uusia tekniikoita

Tehtävä on ainutlaatuinen, sillä niin on työmaakin.

Vastaavia tornitaloja ei Suomessa ole aikaisemmin rakennettu, lukuun ottamatta naapurissa kohoavia Kalasataman Majakkaa ja Loistoa. Ensimmäisenä valmistui 35-kerroksinen Majakka vuosi sitten. 32-kerroksinen Loisto on yhä kesken.

– Rakennusmateriaalit ovat periaatteessa samoja kuin missä tahansa työmaalla, mutta tekniikat ovat osin uusia. Hissikuilujen rakentamisessa käytetään esimerkiksi ihan uusia muottijärjestelmiä, joihin en ole aikaisemmin päässyt tutustumaan Ruponen kehuu.

Kauppakeskus Redin yhteyteen nousee vuoteen 2027 mennessä vielä viisi uutta tornitaloa.

Mallia rakentamiseen on haettu muun muassa Torontosta ja Saksasta, mutta paljon on opittu myös kahden naapuritalon kokemuksista, Ruponen kertoo. Rakennuttaja SRV on hionut prosessia joka askeleella. Sujuva työnkulku ja logistiikka ovat isossa hankkeessa olennaisia asioita. Työvaiheet on ajoitettava niin, että oikeat materiaalit ovat oikeassa kerroksessa oikeaan aikaan.

– Ja tietysti aina jää myös jätettä, joka pitää kuljettaa pois, Ruponen muistuttaa.

Talon rakenne poikkeaa muista Kalasataman tornitaloista, sillä välipohjaa kannattelevat pääosin betonipilarit ja kantavia betonisia väliseiniä on vain kaksi. Myös rakennuksen keskellä kulkeva hissikuilu on kantava rakenne.

Rakennusmateriaalia kuljetetaan ylös monella menetelmällä. Työntekijät ja pienet koneet kulkevat talon hisseillä, joita rakennetaan sitä mukaan, kun betonirunko kohoaa. Ulkoseinää pitkin kiipeää tavarahissi suurempia lasteja varten.

Nostokurki siirtää pitkin päivää rungon rakentamisessa tarvittavia materiaaleja, ja itse betonia pumpataan putkea pitkin maan pinnalta suoraan betoniautosta aina ylimpiin kerroksiin asti.

– Viikossa työmaalle rullaa jopa 40 betoniautoa, Ruponen sanoo.

Lumo One saavuttaa harjakorkeuden näillä näkymin maaliskuussa 2021.
Lumo One saavuttaa harjakorkeuden näillä näkymin maaliskuussa 2021.

Asumista yläilmoissa

Rungon yhä noustessa alkaa julkisivuelementtien asentaminen. Julkisivultaan Lumo One tulee poikkeamaan hieman naapuritorneista, Ruponen kertoo. Niiden tapaan Lumo One -koteihin tulee parvekkeiden sijaan lasitetut viherhuoneet, mutta uusi julkisivuelementti on listatonta lasia.

Sisä- ja väliseinät rakennetaan paikan päällä, mikä nopeuttaa rakennusurakkaa huomattavasti.

Kerroksiin on tulossa myös uusinta talotekniikkaa. Vesikiertoinen lattialämmitys muuttuu kuumina kesäpäivinä viilennykseksi, mikä lasisessa talossa onkin tarpeen. Ovipuhelimia ei asuntoihin asenneta, vaan ne kytketään asukkaan matkapuhelimeen. Viidenteen kerrokseen rakennetaan imujärjestelmällä toimiva jätepiste, Ruponen listaa.

Tutustu tarkemmin Lumo One -pilvenpiirtäjään ja sen ympäristöön täällä!

Kolmesta hissistä yksi tulee palvelemaan asukkaita aina 31. kerroksen kattohuoneistoihin saakka, kaksi muuta 29. kerrokseen. Tuohon kerrokseen rakennetaan näköalaterassi ja asukkaiden yhteiset saunatilat. Alapiha puolestaan avautuu kauppakeskus Redin yläpuoliselle puistokannelle, josta löytyy myös leikkipuisto.

– Aika harvassa Suomessa ovat tällaiset kauppakeskuksen yhteyteen rakennettavat asunnot, Ruponen sanoo.

Lisäksi talo sijaitsee Kalasataman metropysäkin päällä ja Itäväylän alkupäässä, mikä helpottaa niin julkisilla liikennevälineillä kulkevien kuin autoilijoidenkin elämää. Asukkaat voivat vuokrata pysäköintitilaa Redin maanalaisesta parkkihallista, Ruponen kertoo.

Turvallisuus on tärkeintä

Rakennus saavuttaa harjakorkeuden näillä näkymin maaliskuussa 2021, jolloin vesikattotyöt on määrä saada päätökseen.

Paljon työtä on kuitenkin vielä tehtävänä, sillä Lumo One valmistuu lopullisesti vasta elokuussa 2022. Sisätilojen rakennustyöt pääsevät alkamaan vasta, kun riittävä määrä kerroksia on saanut tiiviin julkisivun. Sää ei saa tärvellä rakenteita.

– Kalasatamassa tunnetusti vettä saattaa tulla sateella vaakasuoraan, Ruponen vitsailee.

Turvallisuus on muutenkin työmaalla tärkeää. Sadan metrin korkeudesta pienetkin esineet voisivat pudotessaan olla vaarallisia. Kaikki moukaria pienemmän työkalut on pidettävä hihnoilla kytkettynä työasuihin.

– Leka on sen verran raskas, että se vetäisee ihmisen mukanaan jos se lipeää käsistä, Ruponen kertoo.

Tulevissa julkisivuelementeissä on neljä kerrosta lasia, jotka takaavat hyvän lämmöneristyksen ja turvallisuuden.

Uuden lasisen julkisivujärjestelmän ansiosta päätähuimaavat asennustyöt rakennuksen ulkopuolella on saatu minimoitua. Vain julkisivuelementtien välien saumaus tehdään ulkoa käsin, Ruponen paljastaa.

– Kun rakennus on valmis, ikkunoiden peseminen on sitten ihan oma urakkansa, hän nauraa.

Sulje artikkeli

Lähetä juttu itsellesi sähköpostiin, niin se pysyy muistissa ja voit palata siihen paremmalla ajalla.

Osoitettasi käytetään ainoastaan sähköpostiviestin lähettämiseen. Lue lisää tietoa henkilötietojesi käytöstä Kojamo-konsernissa täältä.