Asumisneuvojat Lumo-kotien asukkaiden tukena
Vastuullinen arki

Lumo-kotien asukkaiden tukena

Lue koko juttuicon-read-more
Sulje artikkeli

Lumo-kotien asumisneuvojat auttavat, jotta asuminen omassa kodissa olisi vakaata ja turvallista ja tunnelma koko Lumo-talossa sopuisa ja rauhallinen. Kannattaa ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä, jos omassa asumisessa jokin kaihertaa!

Asuminen on parhaillaan leppoisaa ja vaivatonta, mutta aina naapurin kanssa ei löydy yhteistä säveltä ja joskus vuokranmaksunkin kanssa on haasteita. Tällöin avuksi kiirehtii Lumo-kotien nelihenkinen asumisneuvontatiimi, jonka perimmäisenä tavoitteena on välttää häädöt, löytää yhteinen naapurisopu ja ratkaista asiat niin, että asuminen on kaikille turvallista ja mukavaa.

– Työn tavoite on ennen kaikkea ennaltaehkäisevää. Tarkoituksena on, että kaikilla olisi hyvä olla kodeissaan, tiivistää asumisneuvojana toimiva Veera Kantola.

Tiimi ratkoo käytännössä kahdenlaisia haasteita: Virve Harju ja Ira Kosonen pitävät huolta vuokranmaksuun liittyvistä asioista, Veera Kantola ja Riikka Pasanen ratkovat muita asumiseen liittyviä pulmia.

– Monesti ongelmat liittyvät erilaisiin naapuruuskiistoihin tai häiritseväksi koettuun elämään. Joskus myös ikäihmisten muistisairaudet aiheuttavat haasteita tai jopa hämmentäviä tilanteita, Kantola kertoo.

Usein pelkkä asioista keskusteleminen riittää. Kantolan mukaan parasta olisikin, että tilannetta pyrittäisiin ratkomaan ensin asukkaiden kesken.

– Jos naapuriasunnosta kuuluu vaikka koiran haukuntaa, asiasta kannattaa mainita ihan ensimmäiseksi koiran omistajalle. Usein hän ei tiedä, että koira haukkuu omistajan ollessa poissa kotoa. Asiasta voi huomauttaa vaikka ystävällismielisellä viestillä, jos keskustelua ei halua käydä kasvotusten, Kantola huomauttaa.

Jos keskustelunavauksesta ei ole apua, on syytä kääntyä asumisneuvojan puoleen.

– Ja mielellään matalalla kynnyksellä, sillä asioita on helpompi ratkoa ennen kuin ne ovat paisuneet kovin suuriksi, Riikka Pasanen vinkkaa.

Moni Lumo-asumisneuvojien kohtaama asia on hyvin henkilökohtainen. Jokainen tapaus on erilainen, ja eri tilanteiden kohtaamisiin vaaditaan hienotunteisuutta ja kunnioitusta,

Tavoitteena asumisen jatkuminen

Moni asumisneuvojien kohtaama asia on hyvin henkilökohtainen.

– Jokainen tapaus on erilainen, ja eri tilanteiden kohtaamisiin vaaditaan hienotunteisuutta ja kunnioitusta, Ira Kosonen kertoo.

Joskus asumisneuvojiin ollaan yhteydessä myös siksi, että naapurin käytös on alkanut herättää huolta.

– Esimerkiksi naapurustossa pitkään asunut vanhus on saattanut alkaa käyttäytyä hieman aiemmasta poiketen. Tällöin olemme asukkaaseen yhteydessä ja kuulostelemme, mistä voisi olla kyse. Tarvittaessa ohjaamme kyseisen henkilön hänelle kuuluvan tuen pariin, esimerkiksi vanhushuollon palveluihin, Veera Kantola kertoo.

Asumisneuvojien yhteisenä tavoitteena on, että asuminen voi jatkua omassa kodissa. Monesti kotiin vain tarvitaan aiempaa enemmän tukipalveluita.

– Tilanteet ovat hyvin yksilöllisiä. Parhaimmillaan asukkaan omaiset ovat mukana työssä ja saamme asukkaaseen yhteyden, hän saa yhteiskunnalta tukipalveluita ja asuminen jatkuu. Kun iäkkään henkilön tukipalvelut ovat kunnossa, mekin voimme luottaa siihen, että tarvittavat tahot pitävät asukkaasta huolta, Kantola lisää.

Korona-aikana myös lasten äänet ulkona ja sisällä ovat herättäneet aiempaa enemmän keskustelua.

Haasteita ratkotaan yhdessä

Joskus asumisneuvojaan otetaan yhteyttä, kun joidenkin muiden talon asukkaiden käytös pelottaa, toisinaan tupakointikiellon noudattamatta jättäminen tai parkkipaikoilla leikkivät lapset nostattavat tunteet pintaan.

Ajoittain haasteita aiheuttavat myös monikulttuurisuuteen liittyvät erilaiset asumistavat ja kulttuurien yhteentörmäykset.

– Pulmia voi syntyä ihan jo siitä, että joku naapureista toimii eri tavalla kuin itse, ja se herättää hämmennystä ja jopa häiriötilanteita. Tällöin tarvitaan kulttuurillista ymmärtämistä, pääkaupunkiseudulla asumisneuvontaa antava Riikka Pasanen kertoo.

Haasteita ratkotaan usein yhdessä isännöitsijöiden kanssa, mutta yhteistyötä tehdään myös esimerkiksi Lumo-asukkaiden asiakaspalvelun, Kelan ja sosiaalipalveluiden kanssa.

Korona-aikana myös lasten äänet ovat herättäneet aiempaa enemmän keskustelua.

– Varsinkin keväällä kun koulutkin olivat kiinni, lapset saattoivat leikkiä kotona pitkiä aikoja. Tällöin meidän tehtävänä oli keskustella tässäkin yhteydessä siitä, mitkä ylipäätään ovat normaalia elämisen ääniä, Veera Kantola jatkaa.

Kantolan mukaan pelkkä järjestyssäännöistä huomauttaminen ratkaisee joskus pulman.

– Ja myös maalaisjärkeä on hyvä käyttää. Meidän tehtävämme on usein herätellä asiakkaita pyrkimään ratkaisemaan tilanne itse. Kun tilanne saadaan normalisoitua, asukkaat pystyvät usein sopimaan keskenään asioista niin, että asumisviihtyvyys säilyy. Asiallisilla kohtaamisilla pääsee pitkälle.

Apua vuokranmaksuun

Asumisviihtyvyyteen liittyvien pulmien lisäksi suuri osa asumisneuvojille tulevista yhteydenotoista liittyy tavalla tai toisella vuokranmaksuun. Etenkin vuokranmaksuun liittyvissä haasteissa on parempi olla yhteydessä asiakaspalveluun liian varhain kuin liian myöhään.

– Näitä asioita ei kannata jättää roikkumaan, sillä tällöin ongelmat paisuvat ja niiden ratkominen on vaikeampaa. Pienemmän velan maksujärjestely on hyvä hoitaa nopeasti alta pois, Ira Kosonen kertoo.

Jos vuokrarästejä on kertynyt paljon ja tilanne on haastava, asukas voidaan tarvittaessa ohjata Lumo-asukkaiden asiakaspalvelusta asumisneuvontaan, jossa tilanne kartoitetaan tarkemmin.

– Meillä on tietyt raamit, joiden mukaan toimitaan, mutta esimerkiksi korona-aikana maksuajoista on neuvoteltu tilanteen niin salliessa, Kosonen lisää.

Jos lomautus tai töiden loppuminen on mahdollisesti edessä, Kosonen ja Virve Harju neuvovat asukkaita olemaan yhteydessä asumisneuvontaan jo ennakkoon.

– Tilanne hoituu helpommin ennen kuin se on jo käsillä. Me tiedämme kehen ottaa yhteyttä ja ohjaamme tarvittaessa asukkaita hakemaan ajoissa esimerkiksi mahdolliset toimeentulotuet ja asumistuet ajoissa, Harju kertoo.

Pelkkä järjestyssäännöistä huomauttaminen ratkaisee joskus pulman.

Rautaisia asumisen ammattilaisia

Oli asukkaan kohtaama pulma sitten millainen hyvänsä, myös Veera Kantola ja Riikka Pasanen muistuttavat, että asumisneuvojien apuun kannattaa turvautua varhaisessa vaiheessa.

– Joskus, kun asiat ovat kovin solmussa, asukkaalla voi olla kovakin hätä ja ajatukset ihan sekaisin. Meidän tehtävänä on ammattilaisena poimia ja päätellä, mihin tahoon asukkaan kannattaa olla ensimmäisenä yhteydessä. Kun asia alkaa sitten hiljalleen ratketa, se motivoi asukastakin toimimaan jatkossa, Kantola vinkkaa.

Tärkeää on myös muistaa, ettei yhteydenottoa asumisneuvojiin kannatta nolostella.

– Meillä ihmisillä on tapa yrittää pärjätä ja selviytyä vähän hampaita kiristellen, ja usein ajatellaan, että on noloa jos talous kaatuu tai jos naapurin kanssa ei tulekaan toimeen. Me olemme täällä kuitenkin asukkaita varten, eikä mikään ongelma ole liian iso hoidettavaksi, Riikka Pasanen kannustaa.

Pasanen muistuttaa, että asumisneuvojat ovat paitsi rautaisia ammattilaisia myös vaitiolovelvollisia.

– Elämässä voi aina sattua ja tapahtua, mutta meille voi kertoa asioistaan turvallisesti ja hyvillä mielin. Ja vaikka ongelma olisi jo kertaalleen ratkennut, meihin voi olla aina uudelleen yhteydessä.

Tavoita Lumo-asumisneuvojat asiakaspalvelumme kautta.

Lumo on asumis­neuvonnan pioneeri

Lumo on yksi ensimmäisiä asumisneuvonnan kehittäjiä Suomessa. Asukkaiden hyvinvointiin on haluttu kiinnittää huomiota myös tällä saralla: kotona pitää jokaisella asukkaalla olla hyvä ja turvallinen olo. Ei ole kenenkään etu, jos taustalla häälyy pelko kodin menettämisestä tai vaikka yöllä on vaikea nukkua naapureiden erilaisten elintapojen takia.

Ensimmäinen asumisneuvoja aloitti työnsä vuonna 2014, seuraavat 2015 ja 2017. Vuoden 2020 alusta asumisneuvontatiimi oli jo nelihenkinen.

Tällä hetkellä asumisneuvonnassa on hyvät resurssit keskittyä niin asumisviihtyvyyteen kuin vuokranmaksuun liittyviin haasteisiin. Se on hyvä, sillä töitä riittää. Vuosittain tiimi saa useita tuhansia yhteydenottoja, ja yhteydenottojen määrä kasvaa jatkuvasti.

– Asukkailla on selvästi jo tiedossa, että haastaviin elämäntilanteisiin saa vuokranantajalta apua. Teemme työtä myös sen eteen, että jatkossa meidät tunnetaan entistä paremmin. Meillä välitetään asukkaista, asumisneuvoja Riikka Pasanen iloitsee.

 

Sulje artikkeli

Lähetä juttu itsellesi sähköpostiin, niin se pysyy muistissa ja voit palata siihen paremmalla ajalla.

Osoitettasi käytetään ainoastaan sähköpostiviestin lähettämiseen. Lue lisää tietoa henkilötietojesi käytöstä Kojamo-konsernissa täältä.